چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

فلج مغزی در کودکان

۱۲۵ بازديد
فلج مغزی یا این که بیماری CP (cerebral palsy) نوعی خلل حرکتی مزمن ناشی از جراحت به نصیب‌های مغز و سیستم عصبی مرکزی در زمان پیش از به دنیاآمدن یا این که اوایل معاش میباشد. این بیماری معمولا در روزگار کودکی آغاز می گردد و تا پایان قدمت با شخص متخصص اطفال میماند و روی توان حرکتی، تعادل، انعطاف‌پذیری عضله ها و در اختیار گرفتن اجرای حرکات او اثر می گذارد. کارداران مختلفی به عنوان مثال ژنتیک، عفونت‌های مامان در زمان بارداری، ایرادات خونرسانی به مغز در زمان به دنیا آمدن و ضربه‌ و صدمات وارده به مغز در روزگار نوزادی و کودکی علل شایع بیماری CP میباشند.

برای پیشگیری یا این که در اختیار گرفتن علائم این عارضه قطعا با کارشناس مغز و روان مشورت کردن فرمائید. شما میتوانید از روش تارنما با شایسته ترین پزشکان در مورد باشید. در خلال سیستم انتخاب وقت حضوری قابلیت و امکان مشورت آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارااست.

فلج مغزی چیست؟
این خلل گروه‌ای از اختلالات حرکتی مزمن میباشد که روی بضاعت و توان جنبش و محافظت تعادل و شرایط تن تاثیر میگذارد. CP شایع‌ترین ناتوانی و معلولیت حرکتی در روزگار کودکی به‌شمار می آید که به نواحی از مغز جراحت رسانده که مسئول در دست گرفتن تکان و کوشش عضله‌ها تن میباشند.

گونه های فلج مغزی
این ایراد اشکال مختلفی دارااست که ۵ نوع مهم آن عبارتند از فلج مغزی اسپاستیک (spastic)، آتاکسیک (ataxic)، آتتوئید (athetoid (dyskinetic))، هیپوتونیک (hypotonic) و فلج مغزی ترکیبی یا این که مختلط (mixed). به دنبال هرمورد از آنها‌را توضیح میدهیم.


فلج مغزی اسپاستیک به سبب ساز زخم در قسمت‌های مغزی ساخت گردیده که مسئول در اختیار گرفتن جنبش و کارایی عضله‌ها میباشند.
۱. فلج مغزی اسپاستیک
فلج مغزی اسپاستیک به باعث زخم در قسمت‌های مغزی ساخت گردیده که مسئول در دست گرفتن تکان و تلاش عضله ها میباشند. ماهیچه‌ها تن به صورت همیشگی و مشدد (اسپاسم) تنیده و منقبض گردیده، که منجر محدودیت و اشتباهات در جنبش و اعمال شغل‌های روزانه میشود. عواملی مانند زخم‌های مامان در روزگار بارداری، عوارض جراحی مغزی، زخم‌های ناشی از عفونت‌ها و سکته مغزی میتوانند سبب ساز ساخت این مشکل شوند. علائم بیماری CP نوع اسپاستیک عبارتند از:

اسپاسم و تنگی عضله ها
ضعف ماهیچه‌ها
اختلالات در در دست گرفتن حرکتی
محدودیت در محدوده حرکتی مفاصل
خلل در تعادل و پویایی تن
۲. فلج مغزی کوادری پلژی
فلج مغزی کوادری پلژی (Quadriplegic Cerebral Palsy) یکی‌از گونه های فلج مغزی میباشد که کلیه چهار عضو بالا و زیر تن (دست‌ها و پاها) را مشغول می‌نماید. ماهیچه ها تن به صورت عظیم ذیل اثر قرار میگیرند و در گیر تنگی و انقباض میگردند.

۳. فلج مغزی آتاکسیک
در‌این نوع نقص‌، مخچه جراحت میبینید و حرکات تن ناهماهنگ و غیرقابل پیش‌بینی می باشند و در دست گرفتن تکان و تعادل تن کاهش می یابد. اشخاص دچار به نوع آتاکسیک مشکلاتی در در دست گرفتن ماهیچه‌ها، تکان‌های سوای غرض، ناپایداری تعادل، ناهماهنگی حرکتی و خطاها در هماهنگی عضله‌ها تجربیات می‌نمایند، در مهار و در دست گرفتن ظریف حرکات دست و انگشتان خلل دارا هستند و با مشکل در تایپ کردن و جاری ساختن شغل‌های ظریف مواجه میگردند.

۴. فلج مغزی آتتوئید
درین نوع از عارضه، حرکات تن ناپایدار، ناهماهنگ و بی‌قاعده می‌باشند و عضله ها تن به صورت غیرارادی و غیرقابل در اختیار گرفتن در گیر انقباض و انبساط می شوند. بیماران مشکلاتی در در دست گرفتن و هماهنگی حرکات دست‌ها، پاها، شکل و لهجه دارا‌هستند. حرکات ناپایدار و ناهماهنگ بوده و ممکن میباشد به صورت چرخشی، لرزشی یا این که حرکات ناخواسته دیگر باشند. این خطاها میتوانند تماس چشمی، تایپ کردن، تناول کردن، سخن کردن و ایفا کار‌های روزانه را سخت نمایند.

۵. فلج مغزی ترکیبی
این ایراد نوعی از بیماری CP میباشد که در آن علائم و نشان‌های مختلفی از مخلوط دیگر گونه های فلج مغزی، مانند فلج اسپاستیک، فلج آتتوئید یا این که فلج آتاکتیک، در خردسال ها مشاهده می‌گردد. ضمن خطاها حرکتی و حیف کردن تعادل، فلج یا این که ضعف ماهیچه‌ها، خطاها حواسی در بصیرت، شنوایی یا این که بضاعت حرکتی هم در مریض بروز می‌نمایند.

فلج مغزی در خردسالان
این نقص‌ در خردسال ها یک ایراد حرکتی ناشی از جراحت به نصیب‌های مغز میباشد که در حین به دنیا آمدن یا این که پیشین یا این که بعداز به دنیاآمدن صورت میدهد. علل اساسی فلج مغزی در خردسال ها عبارتند از کارداران ایراد خونرسانی به مغز، عفونت‌های مغزی، زخم ناشی از ضربه یا این که تروما، کارداران ژنتیکی و اشتباهات در پرورش و تشکیل مغز. خردسال ها دچار در گیر علائمی مانند فلج یا این که ضعف عضله‌ها، عدم در اختیار گرفتن حرکات، تنش عضلانی، ناهماهنگی حرکات می گردند.


این نقص‌ در نوزاد به معنای وجود ایراد حرکتی ناشی از جراحت در نصیب‌های مغز در زمانه نوزادی میباشد.
ارتفاع قدمت خردسالان فلج مغزی
ارتفاع قدمت خردسالان دچار به‌این نقص‌ بسته به عواملی مانند شدت و نوع فلج مغزی، معیار اثر جراحت روی مغز، وجود عوارض و خطاها بهداشتی هم پا با این مشکل و دست اندرکاران مربوط به معالجه و محافظت‌های بهداشتی متعدد میباشد. اکثری از خردسالان دچار می توانند طبیعتا با ارتفاع قدمت معمول خویش معاش نمایند.
تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.