سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

عفونت ادراری کودکان چیست و چرا ایجاد می‌گردد؟

۲۲۷ بازديد

عفونت ادراری چیست و چرا تولید می‌گردد؟

عفونت ادراری در کودکان یک بیماری نسبتا شایع میباشد؛ به طوری که 3 تا 5 درصد دختران و 1 درصد پسران عفونت ادراری را تجارب می کنند.
عفونت ادراری به انگیزه آمدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می خواهد شد. در صورتی‌که عفونت تنها مثانه را درگیر کند عفونت مثانه یا این که «سیستیت» و در شرایطی که کلیه را درگیر کند «پیلونفریت» نامیده می گردد. این بیماری می تواند سبب تخریب قسمتی از کلیه گردیده یا ایجاد فشار خون و نارسایی کلیه نماید و از این  متخصص اطفال رو اهمیت زیادی داراست.
میکروب های ایجادکننده عفونت اکثرا میکروب های جانور در دستگاه گوارش میباشند. در فیض تماس زمان بر نصیب دستگاه تناسلی با مدفوع بخصوص در شیرخواران قادر است سبب به عفونت ادراری گردد.

دست اندرکاران مستعدکننده عفونت ادراری چیست؟

1/سن :عفونت ادراری در پسران زیر یک سال و دختران زیر 4 سال شایع خیس میباشد.
2/ختنه نشدن پسران نیز ادله مستعدکننده دیگری میباشد؛ به طوری که پسرانی که ختنه نشده باشند 4 تا 8 موازی پسرانی که ختنه گردیده اند، در گیر عفونت ادراری می شوند.
3/ فرآورده:به سیرتکامل ای که عفونت ادراری میان دختران دست کم 2 تا 4 موازی پسران میباشد.
4/نژاد :به طوری که عفونت ادراری در سفیدپوستان شایع خیس از سیاه پوستان میباشد.
4/دست اندرکاران ژنتیکی نیز به عنوان مثال مواردی میباشد که باید به آن دقت خواهد شد زیرا منسوبین جایگاه یک کودکانی که سوابق عفونت ادراری دارا هستند بیشتر در معرض ابتلابه عفونت ادراری هستن. و رجوع و برگشت ادرار از مثانه به حالب که در 50 درصد کودکانی که عفونت ادراری می کنند وجود دارااست
5/رجوع ادرار:درکودکانی که روزنه محل اتصال حالب به مثانه وا رفته هست بازگشت ادراری ساخت میگردد و نوباوه را مستعد عفونتهای ادراری مکرر میکند.
6/انسدا در مجاری ادراری :می‌تواند مادرزادی باشد یا این که اکتسابی به عنوان مثال به انگیزه سنگ یا این که بدنبال جراحی شکم در قبل باشد.
7/مثانه عصبی:مثانه عصبی فیض عصبی بودن نوپا وجود ندارد ،بلکه به این معنی میباشد که کارکرد روان مثانه با ایراد روبه رو میباشد .انگیزه آن علتهای موروثی و نقص‌ در تکامل سیستم عصبی بچه در زمان جنینی یا این که علتهای اکتسابی در مسیر عصب دهی مثانه در نخاع مانند ضریه یا این که جمع های فضاگیر و... میباشد.در برخی مواقع علیرغم مثانه عصبی بسیار شدید هیچ علتی برای آن قابل شناسایی وجود ندارد.
8/نگه داشتن زیاد ادرار،طبیعتا در طول بیداری مثانه می بایست هر دو تا سه ساعت تخلیه گردد.کودکانی که در مقابل ادرارکردن مقاومت میکنند مستعد عفونت میباشند.
9/ یبوست نیز برای مثال مواردی میباشند که کودک را مستعد ابتلابه عفونت ادراری خواهند کرد. به گونه ای که سوای معالجه یبوست عودهای مکرر عفونت حادثه میافتد.
10/در صورتیکه که طفل هنوز استعداد نداشته باشد جنگ با بچه برای از پوشک به چنگ آوردن باعث به نگه داشتن ادرار و ساخت عفونت ادراری میگردد
11/ضمن این موردها بازنویسی سیستم ادراری مانند سوندگذاری مثانه نیز در شرایطی‌که در حالت استریل اجرا نشود قادر است سبب ساز عفونت ادراری خواهد شد.

در چه مواقی بایستی به عفونت ادراری در کودکمان شک وتردید کنیم؟

در سنین نوزادی و زیر یک ماه، بیماری با علائمی به طور تب یا کم شدن حرارت تن، بی حالی، بی اشتهایی، تحریک پذیری، شلی، اسهال، کم شدن وسعت ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش های نوزادی خودش را آرم می دهد. در سنین فراتر نشان هایی مانند تب، بوی بد ادرار، سوزش، تکرر و بی اختیاری ادرار، ایجاد شب ادراری، درد پهلوها و درد در ناحیه زیر شکم، انقطاع و وصل شدن جریان ادرار و بی قراری حین ادرار کردن می‌تواند ساخت نماید.
گاه عفونت ادراری علایم غیرکلیوی مانند اسهال ،درد مزمن شکم، عدم ارتقا وزن مطلوب یا این که بی اشتهایی ساخت و ساز میکند.
کلیه والدین باید هر از یکسری گاهی جریان ادراری کودک خویش را بررسی کنند؛ به خصوص کودکانی که پوشک می شوند. همچنین چنانچه کودکی بیش از 2 تا 3 روز تب بی دلیل داشته باشد، جاری ساختن آزمایش ادرار توصیه می خواهد شد.

عفونت‌های ادراری در خانم‌ها ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت‌های ادراری ناشی از باکتری‌های اشریشیا کلی‌ی و یا عفونت‌های قارچی مانند عفونت‌های ناشی از قارچ کاندیدا اتفاق بیفتد. برای درمان عفونت‌های باکتریایی، آنتی‌بیوتیک‌های عفونت ادراری متعددی وجود دارند که توسط پزشک تجویز می‌شوند. برخی از آنتی‌بیوتیک‌های معمولاً استفاده شده در درمان عفونت‌های ادراری شامل سفتریاکسون، نیتروفورانتوئین‌ها (مانند نیتروفورانتوئین و نیتروفورانتوئین مونوهیدرات)، سیپروفلوکساسین و آموکسی سیلین با کلاوولانیک اسید می‌باشند.

 

همچنین، برای عفونت‌های قارچی، معمولاً آنتی‌فانگال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنتی‌فانگال‌های معمولاً استفاده شده در درمان عفونت‌های قارچی ادراری شامل فلوکونازول، کلوتریمازول و میکونازول می‌باشند. اما انتخاب دقیق آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌فانگال برای درمان عفونت ادراری بستگی به نوع عامل عفونت و وضعیت سلامتی فرد دارد و بهتر است که تنها پزشک متخصص مراجعه کنید تا داروی مناسب برای شما تجویز شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.