پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

تیروئید هاشیموتو در بارداری

۲۲۰ بازديد

تیروئید هاشیموتو در بارداری
خانم‌ها قبل از حامله شدن قطعا بایستی تست تیروئید را اعمال دهند، چرا‌که وجود خلل درین غدّه ممکن میباشد سبب بروز عوارض جبران‌ناپذیری برای مامان و جنین بشود. تیروئید هاشیموتو در بارداری یک کدام از شایع‌ترین بیماری‌هایی میباشد که میتواند سبب ساز ناقص شدن جنین و زخم زدن به مامان باشد. در‌این مقاله با ما یاور باشید تا از خطرها این عارضه با متخصص اطفال  خبر گردید.
غدّة تیروئید
یک غدّة باطن‌ریز در تن به اسم تیروئید وجود داراست که وظیفه‌اش ایجاد، ذخیره و ترشح هورمون‌های حساس برای تن میباشد؛ این مواد مجموع پروسه سوخت و ساز تن را در دست گرفتن می‌نمایند و افزون بر آن دمای تن، خون‌رسانی بوسیله قلب، سیستم تنفسی، پوست و… با این هورمون‌ها تهیه می گردند. به این ترتیب در حالتی که به هر دلیلی این غدّه به اندازة کافی کار نکند، حدودا آحاد سیستم تن به هم می‌ریزد.
تیروئید هاشیموتو
معدود‌کاری تیروئید دلایل مختلفی داراست که شایع‌ترین آن ها یک نقص‌ خودایمنی در تن به اسم هاشیموتو میباشد؛ درین بیماری سیستم ایمنی تن به مکان حمله ویروس‌های فرنگی، به خطا به اندام‌های داخلی حمله می‌نماید که یک کدام از آن ها تیروئید میباشد. زمانی این حادثه بیفتد، غدّة حیاتی تن نمی‌تواند به حد کافی هورمون بسازد و متابولیسم آدم با اختلال مواجه میشود.

نقش هاشیموتو در بارداری
تا اینجا کاربرد اساسی این بخش از تن را متوجه شدید، براین اساس بایستی بدانید که جنین مخصوصا در سه ماه ابتدا بارداری نیاز شدیدی به هورمون‌های آن داراست؛ در واقعیت صورت دریافت کردن بخش‌های متفاوت مغز نوزاد به آنان بستگی داراست، ضمن این پرورش جسمی و استخوانی وی به‌این مواد متعلق میباشد و در شرایطی‌که مامان در‌این روزگار به تیروئید نادر‌عملِ هاشیموتو در گیر باشد ممکن میباشد جراحت‌های متعددی به فرزندش رسد که اکثرا قابل جبران نیستند.
دست اندرکاران ساخت و ساز هاشیموتو در بارداری
زنان گاهی تا 1سال پس از بارداری بدین مشکل به طور خفیف در گیر می‌باشند که پس از سپری شد این مجال از فی مابین می‌رود امّا در یک‌پنجم این مورد ها، هاشیموتو استوار میماند و شدیدتر میگردد که می بایست زیر معالجه قرار بگیرد. در واقعیت هنوز به جهت قطعی برای بروز این بیماری پی نبرده‌اند امّا با پژوهشگران عواملی را برای تولید آن ذکر کرده‌اند که به‌دنبال شایع‌ترین آنان‌را رسیدگی میکنیم:

جنسیّت:
او‌لین استدلال برای ابتلا پیداکردن مادرها آبستن به هاشیموتو، جنسیّت آن ها میباشد؛ پژوهش ها آرم داده میباشد که تعداد زنان دچار به‌این عارضه هفت موازی از مردان بیشتر میباشد. این واقعیت آرم میدهد که هورمون‌های جنسی مهم ترین استدلال بروز هاشیموتو در بارداری و غیر از این زمان میباشند.

عامل ها موروثی:
به عبارتی‌طور که اشاره شد هنوز استدلال حتمیِ هاشیموتو کشف نشده امّا از حیث بیشتر دانشمندان مهمترین عامل آن کارداران ژنتیکی و وراثت میباشد؛ نظارت سابقه خانوادگی مبتلایان بدین بیماری، علامت داده که مامان، بابا، پدربزرگ و مادربزرگ یا این که یکی از دیگر از اقوام جایگاه‌یک آن‌ها بدین عارضه در گیر بوده میباشد؛ بدین ترتیب مهم ترین استدلال بروز معدود‌کاری تیروئید هاشیموتو در بارداری قادر است موروثی باشد.

شیمی درمانی:
شاید ماد‌رها قبل از بارداری برای معالجه بیماری‌های دیگر از اشعه‌درمانی به کارگیری کرده باشند؛ استدلال ها علامت داده که‌این تشعشعات در اکثری از مورد ها میتوانند سبب هاشیموتو شوند.
علائم هاشیموتو در بارداری
این عارضه کلاً نماد‌هایی دارااست که در روزگار بارداری هم بروز می‌نمایند، اما به خیال و خاطر آلرژی این زمان شاید پاره ای متعدد و آزاردهنده‌خیس باشند؛ امّا مهم ترین آنان عبارتند از: وَرَم شکل، کم آبی پوست، خشن شدن صدای مامان، انقباض عضله ها، یبوست، خستگی زیاد و بی‌استدلال مامان، افسردگی مامان، ارتقاء وزن، ضعیف شدن ضربان قلب، بالارفتن معیار کلسترول، سرمایی شدن مامان، ارتقاء ناگهانی وزن، گواتر و…

خطرها هاشیموتو در بارداری
شاید ندانید که‌این بیماری در بالا نهفته میباشد و حتی می تواند تا سال‌ها تشخیص داده نشود، به همین عامل مورد نیاز میباشد خانم‌ها قبل از آبستن شدن تست تیروئید بدهند. مخاطرات هاشیموتو در زمانه بارداری را به‌دنبال رسیدگی میکنیم.
تولّد نوزاد با ایراد هاشیموتو:
در شرایطی‌که این نوع نادر‌کاری تیروئید در مامان مخفی بماند یا این که به هر دلیلی برطرف نشود، ممکن میباشد نوزادی با مشکل درین غدّه متولد گردد. در‌این‌صورت‌ به احتمال زیاد کودک نیز مانند مادرش به هاشیموتو دچار میگردد.

در طول دوره‌ی بارداری، جنین از یک سلول تک به یک موجود چند سلولی و سپس به یک نوزاد کامل تبدیل می‌شود. این فرایند تحولی که از لحظه‌ی تلقیح تا زمان تولد ادامه دارد، با مراحل مختلفی همراه است که هر کدام از آنها تغییرات جنین در بارداری که بسیار مهم هستند، به وجود می‌آورند.

 

در مراحل اولیه بارداری، جنین به صورت یک توده سلولی شروع به رشد می‌کند. به مرور زمان، سلول‌های جنین تقسیم می‌شوند و شکل‌های مختلفی از بافت‌ها و اعضا شکل می‌گیرند. به عنوان مثال، در هفته‌های ابتدایی، جنین ممکن است به شکل یک حلقه‌ی کوچک شروع به تشکیل لوله عصبی و سیستم گوارشی کودک خود کند. در هفته‌های بعدی، اندام‌ها و ساختارهای بدنی دیگر مانند قلب، کبد، کلیه‌ها و استخوان‌ها شکل می‌گیرند و توسعه می‌یابند.

همچنین، در طول بارداری، جنین تغییرات ظاهری نیز می‌کند. به عنوان مثال، در مراحل ابتدایی، جنین بسیار کوچک است و به نظر می‌رسد شبیه یک موجود خیلی بی‌قاعده باشد. اما با گذشت زمان، اندام‌ها و ویژگی‌های ظاهری مانند چهره، دست و پاها شکل می‌گیرند و جنین شکلی بیشتر شبیه به نوزاد می‌یابد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.