سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

فقدان واژن در کودکان چیست؟

۲۲۷ بازديد

فقدان واژن نوعی نقص‌ بسیار معدود ژنتیکی میباشد که طی آن واژن نوزاد هنگام جنینی تشکیل نمیشود. درین اشخاص رحم نیز معمولا به‌شکل بی نقص نیست یا این که اندازۀ طبیعی خویش را ندارد. این حالت به‌صورت مادرزادی تولید می شود. از هر ۵۰۰۰ نوزاد به طور تقریب ۱ نفر دارنده متخصص اطفال  این نقص مادرزادی میباشد.

بعداز معالجۀ این نقض مادرزادی، مریض قادر است معاش جنسی خویش را داشته باشد. صرفا تفاوتی که با یک زنان معمولی وجود دارااست، این میباشد که به جهت نبود رحم بی نقص، کار کشته به باروری نخواهند بود. در‌این مفاد نیز در شکل وجود تخمدان‌های تندرست، می‌اقتدار از طریق لقاح آزمایشگاهی و رحم جایگزین برای بارداری بهره برد. همینطور بین این بیماران، تنی چند از آنان مبتلا ایرادات کلیوی نیز میشوند.

علائم فقدان واژن
این بیماری به‌طور معمول تا هنگام بلوغ تشخیص داده نمی شود. اکثر اشخاص در سنین بلوغ و در شکل پریود نشدن متوجه این قضیه میگردند. اکثر اوقات دختران هنگامی که به سن نوجوانی می‌رسند و قاعدگی واقعه نمی‌افتد، بایستی به طبع به دکتر مراجعه نمایند. بعضا از خانم‌ها نیز از درد و گرفتگی شکمی در سنین تحت‌خیس گلایه می‌نمایند.

در شرایطی‌که رحم وجود داشته باشد، دختران دردها و گرفتگی‌های شکمی متعددی را به جهت بسته بودن واژن تجربیات می‌‎نمایند. در‌صورتی‌که رحم وجود نداشته باشد دردی نیز وجود نخواهد داشت و چرخۀ قاعدگی واقعه نخواهد زمین‌خورد.

فقدان واژن و انگیزه به‌ وجود داخل شدن آن
انگیزه ظریف و مشخصی برای این نقص‌ مادرزادی ذکر نشده میباشد. البته به تصور محققین، در هفتۀ ۲۰ بارداری که لوله‌های مجاری ادرار و فالوپ‌ها در اکنون رویش می باشند، صورت‌گیری ارگان واژن بسط نمی‌یابد و بی نقص نمی شود. انگیزه رویش غیرطبیعی سیستم ساخت و ساز‌مثل جنین هنوز معین وجود ندارد و در شکل فقدان واژن، معمولا بقیۀ اندام‌های تولیدمثل نیز مفقود یا این که خرد‌‌خیس از حد معمول خواهند بود. شواهد اندکی وجود داراست که بتواند اثبات نماید، فقدان واژن موروثی میباشد و استدلال ظریف شناخته گردیده‌ای برای این نقص‌ به‌دست نیامده میباشد.

عوارض فقدان واژن
با اعتنا به صورت و اندازۀ ارگان‌های تولیدمثل دختر، معاش جنسی و باروری مریض ذیل تأثیر قرار خواهد گرفت.

بعداز درمان در‌حالتی که مریض دارنده رحم خرد یا این که ناقصی باشد، توان باروری نخواهد داشت. در صورتی‌که رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ مریض طبیعی باشند، احتمال بارداری وجود داراست؛ ولی در بیشتر مورد ها به‌برهان رحم‌ خرد یا این که حتی نبود رحم، بضاعت و توان باروری از دربین خواهد رفت. در غایت در حالتی‌که مریض تخمدان‌های تندستی داشته باشد، قادر است به امداد رحم اجاره‌ای نوباوه‌دار خواهد شد.
مراجعه به دکتر و تشخیص
اندام‌های جنسی بیرونی معمولا طبیعی به حیث می‌رسند، به همین عامل نسبتاً کودک ها و حتی خانواده‌ها تا سنین بلوغ متوجه این زمینه نخواهند شد. ولی در‌صورتی‌که تا سن ۱۵ سالگی، قاعدگی واقعه نیفتد قطعا می بایست به پزشک معالج مراجعه کرد.

نقص‌ آژنزی واژن بوسیله سونوگرافی معلوم گردد و تماما به دکتر معالج علامت میدهد که نحوۀ قرارگیری رحم و تخمدان‌ها کجا و به چه شکل میباشد. همینطور تشخیص با معاینۀ بدنی برای مثال معاینۀ لگن بی نقص می‎‌گردد.

طرز‌های کار جراحی آژنزی واژن
جراحی این اختلال به طرز‌های متفاوتی جاری ساختن می گیرد و در پی به تفصیل آن‌ها خوا هیم پرداخت.

در شیوه اولیه، جراح از پوست باسن برای ساخت واژن استعمال می‌نماید. به کار گیری از پوست برای ساخت واژن جنبش مطلوبی وجود ندارد و پس از مدتی شخص در گیر بیماری‌های قارچی گردیده و در عین حالا سوزش و عفونت شدید نیز خواهد داشت.

طریق دوم استعمال از رودۀ مریض برای معالجه و رفع این نقض مادرزادی میباشد. به کارگیری از روده مزایای بخش اعظمی دارااست که از مهمترین آن می‌اقتدار به مال و بافت روده اشاره نمود. بافت روده تشابه بخش اعظمی به مال واژن داشته و همینطور قابلیت و امکان جذب مایعات را نیز داراست. هم واژن و هم روده دارنده قابلیت و امکان جذب مایعات می باشند. بعد از این نظر تشابه بخش اعظمی به یکدیگر دارا هستند و روده شایسته ترین کاندیدا جهت جایگزینی واژن میباشد. یکی‌از مطرح ترین مزیت استعمال از روده این میباشد که بعد از مدتی، صورت واژن حالتی بسیار طبیعی پیدا می‌نماید و تشخیص واژن طبیعی از واژن درست شده نسبتاً غیر ممکن میشود.

شیوه سوم ساخت و ساز یک حفره در ناحیۀ پایین شکم، پشت مجرای ادرار و همینطور گذاشتن غشای جفت در آن میباشد، البته درین نحوه واژن همواره در گیر آلودگی می‎گردد و تروتمیز عفونت می‌نماید. حتی‌د‌ر برخی موردها مبتلا چسبندگی‌ نیز می‌گردد که فقط با شغل جراحی دوباره، اصلاح‌پذیر میباشد.

خارش در لبه بیرونی واژن ممکن است به عوامل مختلفی برگردد، از جمله عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، التهابات پوستی، حساسیت‌های شیمیایی یا حتی تغییرات هورمونی. یکی از راه‌های درمان خانگی برای کاهش خارش، استفاده از ژل آلوئه ورا می‌باشد. آلوئه ورا دارای ویژگی‌های ضد التهابی و آرامش‌بخش است که می‌تواند به تسکین خارش و التهابات مرتبط با آن کمک کند. برای استفاده، می‌توانید ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی منطقه‌ی متأثر اعمال کرده و صبر کنید تا جذب شود.

 

در صورتی که خارش به دلیل عفونت قارچی باشد، استفاده از یکپارچه‌های ضد قارچ مانند کرم‌ها یا شیاف‌های دارویی می‌تواند موثر باشد. همچنین، حفظ بهداشت مناسب و استفاده از لباس‌های مناسب و تهویه درست محل زندگی نیز می‌تواند در کاهش خارش و پیشگیری از بازگشت آن مؤثر باشد. در هر صورت، اگر خارش به مدت طولانی ادامه داشته و یا با علائم دیگری همراه باشد، توصیه می‌شود که به متخصص زنانه یا پزشک مراجعه کنید تا علت آن شناسایی شود و درمان مناسب انجام شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.