چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

آسیب گوارشی در خردسال ها: علامت ها و علائم

۲۳۳ بازديد

آسیب گوارشی در خردسال ها: علامت ها و علائم
در حالی که جراحت گوارشی در خردسال ها بسیار معدود میباشد، در شرایطی که بچه هر کدام از نشان ها و علائم ذیل را داشته باشد می بایست به دکتر معالج  متخصص اطفال مراجعه کرد:

درد سوزشی در شکم دربین استخوان سینه و ناف
تهوع
استفراغ
درد قفسه سینه
بی اشتهایی
کاهش وزن
ایراد در تناول کردن
خون در استفراغ یا این که مدفوع که ظاهری به رنگ قرمز‌رنگ تیره یا این که سیاه پیدا می نماید.
این نماد ها و علائم در اکثری از بیماری های کودک ها بروز می نمایند و لزوما علامت دهنده آسیب گوارشی در خردسال ها نیستند البته پزشک معالج می بایست در جریان قرار گیرد. مطابق سوابق پزشکی نوپا و علائم وی، دکتر معالج ممکن میباشد نوباوه را به کارشناس گوارش خردسال ها برای بررسی بیشتر ارجاع دهد.

آسیب گوارشی در خردسالان: تشخیص
دکتر معالج برای تشخیص آسیب گوارشی در خردسالان، تصویربرداری با اشعه ایکس از سیستم گوارشی فوقانی ایفا میدهد تا به خیر مجاری گوارشی نوپا را تحقیق کند. این تصویربرداری از مری، معده و دوازدهه اجرا میگردد. پزشک معالج همینطور اجرا آندوسکوپی فوقانی را برای تشخیص آسیب گوارشی در کودک ها پیشنهاد می نماید خصوصا در شرایطی که به وجود آسیب مشکوک باشد. این طرز که به امداد اخذ داروی آهسته قسمت اجرا می گردد، مشتمل بر وارد کردن یک آندوسکوپ (یک لوله خرد منعطف مجهز به دوربین در انتهای خویش) از رویه گلو به درون معده و روده است. این شغل قابلیت و امکان مشاهده پوشش مری، معده و دوازدهه و رسیدگی وجود التهاب، حساسیت غذایی یا این که آسیب گوارشی در کودک ها را آماده می نماید. آندوسکوپی فوقانی برای مثال برداری بافتی به مراد نظارت عفونت هلیکوباکتر پیلوری نیز اعمال می‌گیرد.

جراحت گورشی در کودک ها: معالجه
جراحت گوارشی در خردسالان که در تاثیر عفونت اچ پیلوری تاسیس شده است با معالجه ترکیبی دو نوع آنتی بیوتیک و یک داروی مهار کننده اسید معده قابل معالجه میباشد. آنتی بیوتیک ها برای زمان 1تا 2 هفته ای مصرف میگردند و داروی ضد اسید برای دو ماه یا این که بیشتر تجویز میشود. ترمیم آسیب گوارشی در خردسال ها به 8 هفته مجال نیاز دارااست البته درد معمولا بعداز یک سری روز یا این که یک هفته برطرف می‌گردد.

برای یقین از معالجه آسیب گوارشی در کودک ها، پزشک معالج اعمال یک آزمایش مدفوع برای اعتقاد و باور از تطهیر عفونت هلیکوباکتر پیلوری را سفارش می نماید. در صورتی علائم ادامه یابند و یا این که تشدید شوند، پزشک معالج 6 تا 12 ماه آن گاه آندوسکوپی را تکرار می نماید. معالجه آسیب گوارشی در خردسالان که در تاثیر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ساخته شده است در مورد ها معدود به جراحی نیاز داراست و معمولا با یک داروی مهار کننده اسید و جدا مصرف این داروها بهبود می‌یابد. برای معالجه این نوع جراحت گوارشی در کودک ها نیازی به به کار گیری از آنتی بیوتیک ها وجود ندارد.
بلوغ دیررس چیست؟
بلوغ عصر ای از معاش میباشد که در آن تن شما رویش کرده و از کودکی وارد بزرگسالی میگردد. شما ممکن میباشد با مشاهده تغییرات بدنی خویش متوجه عبور از کودکی به بزرگسالی شوید. در حالتی که دختر می‌باشید، در زمانه بلوغ متوجه پرورش سینه های خویش، پرورش مو سر در حیطه تناسلی، جهش پرورش قدی و بروز چرخه قاعدگی میشوید. در زمان بلوغ، صورت کلی تن شما عوض شده، ران ها بلندمرتبه خیس میگردند و تن شما انحنای بیشتری به خویش می‌گیرد.

در صورتی‌که پسر می باشید، شما ممکن میباشد متوجه رویش موها در منطقه تناسلی وصورت، جهش پرورش قدی و تبارک شدن بیضه ها و آلت تناسلی گردید. صورت کلی تن شما عوض میشود، کتف های شما پهن خیس گردیده و وسعت عضلانی تن تان ارتقاء مییابد.

این تغییرات ذیل اثر هورمون های جنسی که بیشتراز پیش در تن شما ساخت و ساز میشوند تولید میشوند. بلوغ در حین یک سری سال رخداد می افتد و سن شروع و اتمام آن بسیار مختلف خواهد بود. بلوغ عموما در سنینی در بین 7-13 سال در دختران و میان 9-15 سال در پسران صورت میدهد؛ در حالی که‌این مجال ممکن میباشد برخی سریع خیس و بعضا دیرتر باشد. این محدوده بزرگ سن بلوغ نرمال میباشد.

برخی مواقع کسانی این محصور سنی نرمال برای بلوغ را فارغ از بروز نشان های خاصی ز تغییرات بدنی میگذرانند. این بلوغ دیررس اسم می‌گیرد.

بلوغ دیررس: انگیزه
بلوغ دیررس ممکن میباشد به چندین برهان ساخت‌و‌ساز گردد. در بیشتر موردها، بلوغ دیررس یک الگوی پرورش و تکامل در یک خانواده میباشد. بلوغ دیررس ممکن میباشد پدر و مادر، خواهر و اخوی، عمه، عمو و ... یک دختر یا این که پسر نیز چشم خواهد شد. این بلوغ دیررس شرطی اسم میگیرد و معمولا نیازی به معالجه ندارد. نوجوانانی که در گیر این نوع بلوغ دیررس میشوند در غایت به طور نرمال و اندکی دیرتر از هم سالان خویش تکامل مییابند. دکتر معالج علی مظاهری فوق تخصص غدد و رویش خردسال ها تیتر می دارا هستند معمولا بلوغ دیررس در پسرها شایعتر است و در غایت به قد هایی قابل قبول دست خواهند یافت و در مادمازل ها کمتر شایع میباشد.

خطاها پزشکی نیز میتوانند انگیزه بلوغ دیررس باشند. بعضا اشخاص در گیر به بیماری های مزمن مانند دیابت، سیستیک فیبروز، بیماری کلیوی و یا این که حتی آسم ممکن میباشد در گیر بلوغ دیررس شوند؛ چون بیماری آنان میتواند پرورش و تکامل را برای آنها دشوارتر سازد و براین اساس ادله بلوغ دیررس خواهد شد. معالجه مطلوب و در اختیار گرفتن خوب بر روی این موقعیت و بیماری ها احتمال بروز بلوغ دیررس را کاهش می‌دهد.

شخصی که در گیر سوء تغذیه گردیده‌است (عدم اخذ مواد غذایی کافی) نیز ممکن میباشد در مقایسه با شخصی که رژیم غذایی سلامت و متعادل دارااست دیرتر بلوغ را تجربیات نماید. مثلا، نوجوانانی که در گیر بیماری بی اشتهایی عصبی میباشند اکثر اوقات تا حدی در گیر کاهش وزن میگردند که تن آنها نمی تواند طبیعتا پرورش نماید و بلوغ دیررس حادثه می افتد. دخترانی که کار ورزشی اکثری دارا هستند ممکن میباشد مبتلا بلوغ دیررس شوند؛ چون سطح کار ورزشی آنها سطح چربی تن شان را بسیار تحت نگه میدارد. تن دختران پیش از این که وارد سن بلوغ شوند و یا این که قاعدگی را تجارب نمایند به یه خرده چربی نیاز دارااست. بلوغ دیررس همینطور در تاثیر مشکلاتی در غدد تیروئید یا این که هیپوفیز شخص چهره میدهد. این غدد خالق هورمون هایی میباشند که نقش مهمی در رویش و تکامل تن دارا هستند و کمبود آنها میتواند بستر ساز بلوغ دیررس خواهد شد.

برخی اشخاص که مبتلا بلوغ دیررس می گردند مشکلاتی در کروموزوم های خویش دارا‌هستند که تشکیل دهنده دی ان ای می باشند و دارنده اپلیکیشن های ساختاری تن ما است. وجود مشکلاتی در کروموزوم ها می‌توانند با فرآیندهای طبیعی پرورش رویا رویی نمایند و انگیزه بلوغ دیررس باشند. سندرم ترنر مثال ای از یک مشکل کروموزومی میباشد که می‌تواند موجب بلوغ دیررس خواهد شد. این سندرم وقتی تولید می‌شود که یک کدام از دو کروموزوم های ایکس خانم غیر طبیعی میباشد و یا این که از دست رفته میباشد. این موجب مشکلاتی در شیوه رویش دختران و تکامل تخمدان ها و ساخت هورمون های جنسی می شود. خانم هایی که سندرم ترنر در آنها معالجه نمی‌شود قدی کوتاه خیس از ترازو نرمال دارا‌هستند، معمولا نابارور می‌باشند و ممکن میباشد خطاها پزشکی دیگری داشته باشند.

آقایان دچار به سندرم کلاینفلتر با یک کروموزوم ایکس مازاد متولد میگردند که تکامل جنسی را نماید کرده و می‌تواند انگیزه بلوغ دیررس باشد.

بلوغ دیررس: معالجه
خوشبختانه پزشکان معمولا میتوانند نوجوان ها در گیر به بلوغ دیررس را در داشتن رویش و تکامل نرمال خیس کمک دهند. براین اساس در‌حالتی که شما نگران تکامل ناکافی و ابتلا به بلوغ دیررس در نوباوه خویش می باشید، می بایست قرار ملاقاتی با پزشک معالج تهیه کنید. دکتر برای تشخیص بلوغ دیررس خلال معاینه فیزیکی، با پرسیدن سوالهای و نظارت علائم، شرایط تن درستی شما در پیشین، حالت تندرست خانوادگی شما، مجموع داروهای مصرفی، حساسیت هایی که به آن‌ها مبتلا می‌باشید و بقیه مسائل همانند الگوهای پرورش در اعضای خانواده شما سوابق پزشکی تان را در مشت میگیرد. وی نمودار رویش شمارا ترسیم می نماید تا نقاط از نمودار که در گیر ایراد می‌باشند را شناسایی نماید و همینطور ایفا تست های خون را برای رسیدگی تیروئید، هیپوفیز و اشتباهات کرموزومی سفارش می کند. برای تشخیص بلوغ دیررس، شما همینطور بایستی یک تصویربرداری اشعه ایکس برای گزینش سن استخوان جاری ساختن دهید که قابلیت و امکان پژوهش بلوغ نرمال استخوان هایی شما به وسیله پزشک معالج را آماده می نماید.

در اکثری از مفاد، در مراحل تشخیص بلوغ دیررس دکتر این باور را به شما میدهد که شما مبتلا ایرادات فیزیکی مسئله ای نیستید و فقط سرعت رویش شما اندکی زیر میباشد. در شکل وجود خلل، شما به دکتر کارشناس غدد کودک ها ارجاع داده می‌شوید که به صورت مخصوص خطاها رویش را خردسالان و نوجوان ها معالجه می نماید. بعضی نوجوان ها که مبتلا بلوغ دیررس میشوند، به مشقت معطل تغییرات مرتبط با بلوغ می‌مانند حتی بعد از این که دکتر به آنان اعتقاد و باور می‌دهد که سالم می‌باشند. در برخی موردها، پزشکان برای بازه کوتاهی معالجه بلوغ دیررس را داروهای هورمونی استارت می نمایند تا تغییرات بلوغ شروع گردند. معمولا هنگامی که معالجه بلوغ دیررس برای یک‌سری ماه متوقف می‌گردد، هورمون های خویش شخص به اندازه کافی آزاد گردیده و فرایند بلوغ را بدون نقص می نمایند.
تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.